Early childhood education and care has the potential to give all young people a good start in the world of tomorrow and to break the cycle which transmits disadvantage from one generation to another.

European Commission (2011)

Η παραπάνω φράση εμπερικλείει όλο το νόημα της ύπαρξης της πρώιμης παιδικής εκπαίδευσης και φροντίδας καθώς υποστηρίζει ότι προσφέρει τη δυνατότητα σε όλους τους νέους για ένα καλό ξεκίνημα στον κόσμο του αύριο και ότι μπορεί να σπάσει τον κύκλο, που μεταδίδει μειονεκτήματα από τη μια γενιά στην άλλη.

 


 

Τα οφέλη της προσχολικής αγωγής για το παιδί και την οικογένεια

Σύμφωνα με την πρώτη μεγάλη ευρωπαϊκή μελέτη, που πραγματοποιήθηκε το 2003 στην Αγγλία, η εμπειρία των παιδιών στα προσχολικά κέντρα βελτιώνει την ανάπτυξή τους όσο τίποτε άλλο. Όσο νωρίτερα γίνει η ένταξη των παιδιών σε αυτά, τόσο πιο ανεξάρτητα δείχνουν και παρουσιάζουν βελτίωση στη συγκέντρωση, τη συνεργασία, τη συμμόρφωση και την κοινωνικότητά τους. Τα αποτελέσματα της έρευνας υπέδειξαν ότι η προσχολική παρέμβαση μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες εμφάνισης μαθησιακών δυσκολιών στο δημοτικό σχολείο ειδικά για τα μειονεκτούντα κι ευάλωτα παιδιά, τα οποία μπορούν να επωφεληθούν σημαντικά από καλής ποιότητας προσχολικές εμπειρίες, ειδικά εάν παρευρίσκονται σε κέντρα, που εξυπηρετούν ένα μείγμα παιδιών από διαφορετικό κοινωνικό υπόβαθρο.

Στην αναλυτική έκθεση της ευρωπαϊκής επιτροπής (ENNE, European Expert Network on Economics of Education) για τα οφέλη της ECEC αναφέρεται ότι η προσχολική αγωγή θέτει τα θεμέλια για την καλύτερη μελλοντική ανάπτυξη και μάθηση καθώς τα παιδιά σημειώνουν καλύτερη επίδοση στη σχολική σταδιοδρομία αυξάνοντας μάλιστα τις πιθανότητες να προχωρήσουν στην ολοκλήρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ακόμα και να συνεχίσουν με φοίτηση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση καθώς το γνωστικό τους επίπεδο, όταν εισέρχονται στην υποχρεωτική εκπαίδευση είναι υψηλότερο σε σχέση με εκείνα τα παιδιά, που δεν παρακολούθησαν κάποιο προσχολικό πρόγραμμα. Έχουν βελτιωμένη κοινωνική ένταξη και καλύτερη σωματική και ψυχική υγεία, διότι με τις οργανωμένες οδηγίες εκτός οικογενειακού πλαισίου καλλιεργούνται αποτελεσματικά οι κοινωνικοσυναισθηματικές δεξιότητες, όπως ευημερία, θετική αίσθηση του εαυτού τους κι ασφάλεια, ικανότητες που είναι άκρως απαραίτητες για την περαιτέρω ανάπτυξη του ατόμου ακόμα και στην αγορά εργασίας.

Έρευνες για την πρώιμη ανάπτυξη του εγκεφάλου δείχνουν, ότι ο εγκέφαλος αναπτύσσεται ταχύτερα κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής κι ότι η περιβαλλοντική διέγερσή του τον επηρεάζει θετικά στην ανάπτυξή του. Δημιουργούνται δηλαδή συνάψεις στον εγκέφαλο του μικρού παιδιού συμβάλλοντας στην καλύτερη αρχιτεκτονική του, που είναι η βάση για τις μελλοντικές ικανότητες στη μάθηση.

Η θετική προσφορά της ECEC επεκτείνεται και στην οικογένεια. Στις δομές προσχολικής αγωγής παρέχεται γονική υποστήριξη είτε με ενημερωτικό υλικό είτε συναισθηματικά μέσω της συμβουλευτικής από τους παιδαγωγούς μειώνοντας το γονικό άγχος.

 


Βιβλιογραφικές αναφορές

Millei, Z., & Mikko, J. (2016). The (bio)politicization of neuroscience in Australian early years policies: fostering brain-resources as human capital. Journal of Education policy 31:4, 389-404.

Rao, N., & Li, H. (2009). Quality matters: early childhood education policy in Hong Kong. Early Child development and care journal, 179:3, 233-245.

Sylva, K., Melhuish, E., Sammoms, P., Siraj- Blatchford, I., Taggart, B., & Elliot, K. (2003). The Effective Provision of Pre-School Education (EPPE) Project: Findings from the Pre-School period. Institute of education, University of London, University of Oxford, BriefNo:RBX15-03 Birkbeck, University of London.

Vandenbroech, M., Lenaerts, K., & Beblavy, M. (2018). Benefits of Early Education and Care and the conditios for obtaining them. Luxembourg: ENNE Analytical Report No32 Prepared for the European Commission.

 
Μετάβαση στο περιεχόμενο