Τι είναι τα όρια και ποια η σημασία τους στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών ;

Tο παιδί προορίζεται να ζήσει μέσα σε μια κοινωνία που διέπεται από νόμους και κανόνες . Θα βρεθεί στην καλύτερη περίπτωση να ζήσει σε μια κοινωνία που θα έχει τόσο δικαιώματα όσο και ευθύνες και θα πρέπει να συμπεριφέρεται με τέτοιο τρόπο , ώστε ασκώντας τα δικαιώματά του να μην ξεπερνάει το μέτρο που προσβάλλει τα δικαιώματα του άλλου. Θα πρέπει επομένως να υπολογίζει και να σέβεται και τον άλλο. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να κάνει ό,τι θέλει ! Και ότι η συμπεριφορά του θα έχει κάποια όρια. Και αυτό πρέπει να το μάθει από μικρό.

Τα όρια διδάσκονται !!

Όταν γεννιέται  ο άνθρωπος δε γνωρίζει την ύπαρξη ορίων. Το μόνο που γνωρίζει είναι το «εγώ θέλω»… Χρειάζεται  λοιπόν αγωγή για να διδαχθεί  το ότι θέλεις αλλά « δεν επιτρέπεται». Αυτό   είναι το όριο , μέχρι εκεί μπορείς να πας…

Γιατί τα όρια είναι αναγκαία ;

H ύπαρξη των ορίων γεννά στον άνθρωπο το αίσθημα της ασφάλειας.  Όλη μας τη ζωή σαν άνθρωποι την ορίζουμε. Ορίζουμε  το χώρο και τον χρόνο κι έτσι δημιουργούμε μία τάξη. Ο  άνθρωπος  ενστικτωδώς  επιζητεί να υπάρχει μία τάξη , για να βρει την ισορροπία του μέσα σ’ αυτή. Οι μελέτες δείχνουν ότι όταν οι γονείς θέτουν σταθερά όρια , τα παιδιά μεγαλώνουν έχοντας μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και καλύτερη προσαρμογή στην ομάδα των συνομηλίκων τους. Εκτός αυτού γίνονται περισσότερο αυτόνομα . Τα όρια και οι κανόνες βοηθούν τα παιδιά να αισθάνονται  ασφαλή . Όταν δεν υπάρχουν όρια η πραγματικότητα είναι χαοτική για το παιδί που από μόνο του δεν μπορεί να ρυθμίζει τη συμπεριφορά του. Η αυτορρύθμιση αποκτάται καθώς το παιδί μεγαλώνει και εσωτερικεύει τους γονικούς και κοινωνικούς κανόνες. Επομένως η ύπαρξη ορίων βοηθά το παιδί να δομήσει την προσωπικότητά του και να εξελιχθεί σε ένα αυτόνομο και υπεύθυνο άτομο. Του παρέχουν σταθερότητα στη ζωή του , ενώ ταυτόχρονα το μαθαίνουν  να αντέχει στις δυσκολίες.

Γιατί τα παιδιά μάχονται τα όρια;

To παιδί παρόλο που νιώθει ότι τα όρια είναι αναγκαία και περιμένει απ΄τους μεγάλους να τα καθορίσουν και να φροντίζουν για την τήρησή τους , παράλληλα αισθάνεται την ανάγκη να αγωνιστεί , για να τα διευρύνει ή να τα καταργήσει.  Αυτό οφείλεται στην ορμή που χαρακτηρίζει το ανθρώπινο είδος για περαιτέρω διεύρυνση , κινητήρια δύναμη και προϋπόθεση κάθε προόδου.  Όλοι  μάχονται για περισσότερα δικαιώματα και ελευθερίες.

Ας προσπαθήσουμε λοιπόν με υπομονή να διοχετεύσουμε αυτή την ορμή  σε συμπεριφορές αποδεκτές και σε όρια που οι ανάγκες  της κάθε κατάστασης επιβάλλουν και ας είμαστε παράλληλα σε εγρήγορση  για συνεχή έλεγχο της ορθότητας των ορίων  που έχουμε θέσει  και έτοιμοι για κάθε αναθεώρησή  και αιτιολογημένη τροποποίησή τους.

Γιατί δυσκολεύομαι  στην οριοθέτηση του παιδιού μου ;

Πολλοί γονείς  αισθάνονται δύσκολο να θέσουν κανόνες , να επιβάλλουν απαγορεύσεις και να πουν «όχι».  Κάποιοι πιθανοί λόγοι είναι:  Ότι  θεωρούν ότι η επιβολή κανόνων είναι ταυτόσημη με την καταπιεστική και αυταρχική διαπαιδαγώγηση. Συχνά λόγω της έλλειψης χρόνου που βιώνουν την καθημερινότητά τους θέλουν να κάνουν τα χατίρια των παιδιών τους , αναπληρώνοντας έτσι δήθεν το χρόνο που δεν ήταν μαζί τους. Πολλοί επίσης μπορεί  να αισθάνονται ανεπαρκείς και να πιστεύουν ότι δεν θα τα καταφέρουν να οριοθετήσουν τα παιδιά τους.

Ποιο μοντέλο ανατροφής θεωρείται το πιο ενδεδειγμένο ;

To καλύτερο μοντέλο ανατροφής και διαπαιδαγώγησης του παιδιού θεωρείται ότι είναι αυτό του δημοκρατικού γονέα. Πρόκειται για μια δίκαιη , οριοθετημένη , θετική διαπαιδαγώγηση που βασίζεται στην αγαπητική σχέση γονέα – παιδιού, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ταυτόχρονα ο γονιός δε  δείχνει τη δέουσα  αυστηρότητα  σε ζητήματα πειθαρχίας .Ο γονιός αυτός θέτει ξεκάθαρα τα όρια της αγάπης και της εξουσίας του απέναντι στα παιδιά. Η αξία αυτής της στάσης αποδεικνύεται απ ΄ τα οφέλη που αποφέρει στα παιδιά , μιας και τα παιδιά τέτοιων γονιών τείνουν να είναι ανεξάρτητα , υπεύθυνα και να έχουν αυτοπεποίθηση.

 
Μετάβαση στο περιεχόμενο